پیشگفتار
استراتژی جهانی در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست و ملاحظات فنی و اقتصادی سبب گردیده تا موضوع جایگزینی قیرهای امولسیونی بجای قیرهای محلول ( نظیر MC250 ) در اولویت کاری کشورها قرار گیرد. از طرفی سطح رویه راهها و معابر اصلی و فرعی درکشور در وضعیت نامناسبی می باشند. مسئولین هرساله با صرف هزینه های سنگین درتلاش برای بهبود وضعیت موجود می باشند. لاکن از تکنولوژی های جدید برای بهبود اوضاع به درستی استفاده نمی شود. سالیان متمادی کشورهای توسعه یافته با استفاده از تکنولوژی برتر و مدرن وضعیت آسفالت های موجود را بهتر نموده و از اتلاف سرمایه های ملی خود جلوگیری نموده اند. درکشور ما استفاده از این تکنولوژی می تواند ضمن صرفه جویی ارزی قابل توجهی که به همراه خواهد داشت، در مقایسه با محصول مشابهی که در حال حاضر درکشور تولید می شود (قیرمحلول یا Mc250 )مزایا و قابلیتهای فراوانی در اختیار استفاده کنندگان قراردهد.
در واقع تولید این مواد حمایتی است جدی برای حفظ سرمایه های ملی و محیط زیست در ایران و از آنجا که بالغ بر سی درصد مواد تشکیل دهنده قیرهای محلول ( که سالیان متمادی است درکشور تولید و مصرف میگردد ) از حلال های نفتی ازقبیل بنزین، نفت سفید و گازوئیل تشکیل شده است، این مواد هنگام استفاده در عملیات ساختمانی و راهسازی تبخیر شده و بخشی از آن نیز در زمین نفوذ می نماید، که علاوه بر آلودگی هوا، زمین و آب های سطحی باعث بروز ناهنجاری های زیست محیطی می گردد. باید به این نکته توجه داشت که حلال های مورد استفاده در اینگونه از قیرها صرفا به جهت افزایش کارایی قیر مورد استفاده قرار میگیرد و هیچگونه اثری در افزایش چسبندگی قیر ندارد. این در حالیست که قیمت هرتن حلال در بازارهای جهانی بالغ بر یکهزار دلار می باشد. که مصرف آن در تولید قیر های محلول نتنها در افزایش کیفیت چسبندگی قیر تاثیر ندارد، بلکه ضمن آلودگی محیط زیست، سبب می گردد بخش قابل توجهی از سرمایه های ملی کشور بی جهت به هدر رود.
اگر توجه شود مصرف سالیان قیرهای محلول در کشور قریب پانصد هزار تن در سال می باشد، که بالغ بر یک صد و پنجاه هزار تن از آنرا حلال های نفتی تشکیل می دهند، می توان پی برد با جایگزین نمودن این محصول با انواع قیرهای امولسیونی ( که درتولید آنها از آب بجای حلال های نفتی استفاده می شود) می توان علاوه بر حذف مشکلات زیست محیطی یکصد و پنجاه هزار تن حلال موجود در قیرهای محلول از طریق تبخیردر هوا (ونشت در زمین) ایجاد می نمایند، جلوگیری نمود می توان با حذف اینگونه حلال ها سالیان بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد نمود. متاسفانه در حال حاضر علیرغم توصیه های موکد وزارت راه و شهر سازی وخصوصا معاونت راههای روستایی این وزارت خانه، به دلیل کمبود اطلاعات مصرف کنندگان (پیمانکاران) استفاده قابل توجهی ازاین محصول جدید در کشور نمی گردد. این در حالیست که قیمت انواع قیرهای امولسیونی به مراتب کمتر از قیمت قیر های محلول می باشد.در ادامه و به منظور آگاهی بیشتر توضیحاتی در مورد انواع قیر ها وکاربد آنها ارائه گردیده است. قیر (Asphalt or Bitumen ) چسبانندههای سیاه مصرفی در راهسازی، شامل مواد قیری و قطرانی، دارای این خاصیت اصلی میباشند که دانههای سنگی را ( لایهها را ) به یکدیگر چسبانده و به جسم یکپارچهای تبدیل کند و یا باعث آببندی لایهها میگردند. قیر جسم سیاهی است که از شمار زیادی هیدورکربور ساخته شده است. که در دمای محیط جامد است و بر اثر حرارت روان میشود. معادل انگلیسی قیر Bitumen بوده و در انگلیسی - امریکایی آنرا Asphalt مینامند که در کشور ما معادل « مخلوط آسفالتی » به کار برده میشود. انواع قیر ( Types of Bitumen ) قیرهای مصرفی در راهسازی عمدتاً دو نوع هستند. اگر از معدن بدست آید، قیر طبیعی یا معدنی و هرگاه از پالایش نفت خام حاصل شود، قیر نفتی نام دارد. انواع قیرهای نفتی (Bitumens Types of petroleum ) قیرهای حاصل از پالایش نفت خام، با توجه به نوع و شرایط مصرف آن در راهسازی به انواع زیر تقسیم بندی میشوند.
الف- قیرهای خالص Penetration Grade Asphalt قیرهایی که مستقیماً در برج تقطیر خلا پالایشگاه بدست میآید و با مختصری هوادهی ( اکسیداسیون) تولید میگردند که انواع این قیرها در کشور ما بر اساس درجه نفوذ تقسیم بندی شدهاند. نظیر قیر 50/40 – 70/60 – 100/85
ب- قیرهای دمیده Blowing Bitumens این نوع از قیرها با تحت فشار و حرارت قرار دادن قیرهای خالص تولید میگردند و مصرف زیادی در راهسازی ندارند.
پ - قیرهای محلول Cutback Bitumens قیرهای محلول یا قیرهای پس برگشته از حل کردن قیرهای خالص در حلالها و یا روغنهای نفتی بدست میآیند. نوع و کیفیت قیرهای محلول به کیفیت قیرهای خالص اصلی، نوع و مقدار حلال بستگی دارد هر اندازه مقدار حلالهای نفتی در قیر محلول بیشتر باشد، روانی آن بیشتر است.
ت - قیرهای امولسیونی یا قیر آبهها ( Bitumen Emulsion ) قیر امولسیون یک مخلوط دو فازی از دو مایع مخلوط نشدنی میباشد که فاز داخلی ( قیر) به صورت ذرات ریز ( به قطر یک تا ده میکرون ) در داخل فاز خارجی ( آب ) پراکنده میباشد. به عبارت دیگر در این فرآیند ذرات قیر مایع ( که به قطر یک تا ده میکرون آسیاب گردیدهاند) با استفاده از یک ماده امولسیونساز که به آب اضافه میشود شناور میگردند و به دیگر سخن قیر امولسیون مخلوطی از قیر و آب است که به کمک ماده امولسیونساز ساخته میشود.
ث- قیرهای اصلاح شده Modified Asphalt به منظور اصلاح برخی خواص قیر از افزودنیها و یا اصلاح کنندههای قیر استفاده میشود که به سه گروه زیر تقسیم میشوند:
- قیرهای اصلاح شده با مواد پلیمری (Polymer Modified Asphalt )
- قیرهای اصلاح شده با لاستیک ( Asphalt Rubber Binder )
- قیرهای اصلاح شده با مواد شیمیایی ( Chemically Modified Asphalt Cements )
قیرهای امولسیونی Asphalt (Bitumen) Emulsion قیر به عنوان ماده چسباننده به شکل های متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرد. قیر خالص در دمای محیط به حالت جامد یا نیمه جامد میباشد که کارآیی لازم را ندارد ولی میتوان به سه روش کارآیی آنرا افزایش داده و قابل استفاده نمود که عبارتند از:
- گرم کردن قیر خالص که برای آسفالتهای گرم کاربرد دارد.
- مخلوط نمودن قیر با حلالهای نفتی ( قیرهای محلول) که علاوه بر گرانی قیمت حلالهای نفتی مسأله آلودگی محیط زیست را هم در پی دارد.
- مخلوط نمودن قیر با آب به صورت قیر امولسیونی، که علاوه بر نداشتن آلودگیهای زیست محیطی، در درجه حرارت محیط کاملاً مایع بوده و کارآیی قابل توجهی در اختلاط با مصالح سنگی و پوشش سطحی و آببندی رویههای آسفالتی خصوصاً در شرایط مرطوب را دارا میباشد.
انواع قیرهای امولسیونی ( Types of Bitumen Emulsions )
قیرهای امولسیونی مصرفی در راهسازی را میتوان از نظر بار الکتریکی و سرعت و زمان شکسته شدن( جدا شدن ذرات قیر از آب ) رده بندی نمود.
انواع قیرهای امولسیونی از نظر بار الکتریکی:
از نظر بار الکتریکی قیرهای امولسیونی و سه نوع هستند.
- قیرهای امولسیونی آنیونیک ( Anionic Bitumen Emulsion ) که بار الکتریکی ذرات قیر درون آن منفی است. این نوع قیرهای امولسیونی از اوایل قرن بیستم ( 1920 میلادی) ابداع و مورد استفاده قرار گرفت.
- قیرهای امولسیونی کاتیونیک ( Cationic Bitumen Emulsion ) که بار الکتریکی ذرات قیر در آن مثبت است. این نوع از قیرهای امولسیونی در اواسط دهه 1950 میلادی و به دنبال بروز برخی مشکلات در استفاده از قیرهای امولسیونی آنیونیک در خصوص شکستن امولسیون و چسبندگی قیر به مصالحی که بار الکتریکی آن منفی بود بوجود آمد که به معنی یک پیشرفت عمده در تکنولوژی بود. چرا که بر خلاف قیرهای امولسیونی آنیونیک که در آنها عمل شکست بطور شیمیایی صورت نمیگرفت و میبایستی آب تبخیر شده تا باعث بروز عمل شکست در امولسیون شود در حالیکه در قیرهای امولسیونی کاتیونیک عمل شکست بصورت شیمیایی صورت گرفته که علاوه بر شکست به موقع، چسبندگی مناسبتری نسبت به قیرهای امولسیونی آنیونیک نیز ایجاد مینمود. این موضوع سبب گردید در سال 1962 میلادی میزان تولید قیرهای امولسیونی کاتیونی به 50% کل تولیدات رسیده و در سال 1971 میلادی 90% از کل تولیدات قیرهای امولسیونی در جهان را به خود اختصاص دهد.
- قیرهای امولسیونی غیر یونی ( Non – ionic ) قیرهای امولسیونی غیر یونی عمدتاً مصرف صنعتی داشته و معمولاً چندان مصرفی در راهسازی ندارند.
انواع قیرهای امولسیونی از نظر سرعت شکسته شدن بعد از مصرف و اجرای قیرهای امولسیونی، آب موجود در مخلوط جدا و قیر به تدریج سطح راه و یا اطراف سنگدانهها را اندود میکند که این فرآیند شکست امولسیون نامیده میشود. قیرهای امولسیونی بر اساس پایداریشان در مقابل شکستن به سه گروه اصلی:
۱- تندشکن یا ناپایدار ( Rapid Setting )
۲- کندشکن یا نیمه پایدار (Medium Setting )
۳- دیرشکن یا پایدار ( Slow Setting ) تقسیم میشوند که هر گروه اصلی زیر گروههای مختلفی دارند. جدول انواع امولسیونهای کاتیونیک و کاربرد آنها
زیر گروههای قیرهای امولسیونی کاتیونیک و کاربرد آنها
گروه |
نوع |
سرعت شکست |
کاربرد |
Rapid |
CRS-1 |
تندشکن |
تک کت- آسفالت سطحی- سیل کت- ماکادام نفوذی با فضای خالی کم |
CRS-2 |
تندشکن |
آسفالت سطحی- سیل کت- ماکادام نفوذی با فضای خالی زیاد |
|
Medium |
CMS-2 |
کندشکن |
آسفالت سرد کارخانهای- آسفالت سرد مخلوط در محل- اندود حفاظتی ( فوگ سیل) – درزگیری |
CMS-2h |
کندشکن |
آسفالت سرد کارخانهای- آسفالت سرد مخلوط در محل- اندود حفاظتی( فوگ سیل)- درزگیری |
|
Slow |
CSS-1 |
دیرشکن |
آسفالت سرد کارخانهای – آسفالت سرد مخلوط در محل- اندود حفاظتی ( فوگ سیل) – درزگیری ماسه آسفالت- اسلاری سیل- آسفالت لایه نازک- تک کت- پریم کت- غبار نشانی- مالچ پاشی |
CSS-1h |
دیرشکن |
؛؛C؛؛ نشان دهنده قیر امولسیون کاتیونیک میباشد.
پسوندهای ؛؛1 و2 ؛؛ نشانه کند روانی قیر امولسیون میباشد.
عدد بزرگتر نشان دهنده کند روانی بیشتر است.
پسوند ؛؛h ؛؛ نشانه استفاده از قیر سفتتر در ساخت قیر امولسیون میباشد.
- کاربردهای عمومی قیرهای امولسیونی ( General Uses of Bitumen Emulsion ) در حال حاضر قیرهای امولسیونی حسب مورد در کلیه کارهای آسفالتی گرم و سرد و انواع آسفالتهای حفاظتی، اندود نفوذی و سطحی و تثبیت خاک به کار میروند. عمده موارد کاربرد قیرهای امولسیونی به شرح جدول زیر میباشد. کاربردهای عمومی انواع امولسیونهای قیری کاتیونیک (ASTM 3628 )
نوع عملیات اجرایی |
قیرهای امولسیونی کاتیونیک |
|
||||||
زود شکن |
کند شکن |
دیر شکن |
|
|||||
CRS-1 |
CRS-2 |
CMS-2 |
CMS-2h |
CSS-1 |
CSS-1h |
|||
مخلوط مصالح سنگی و قیر امولسیون: برای اساس قیری و رویههای روسازی: مخلوط آسفالت سرد کارخانهای با دانهبندی غیر پیوسته ( باز) |
|
|
× |
× |
|
|
||
با دانهبندی پیوسته ( توپر) |
|
|
|
|
× |
× |
||
با ماسه |
|
|
|
|
× |
× |
||
آسفالت مخلوط در محل: با دانهبندی غیر پیوسته ( باز) |
|
|
× |
× |
|
|
||
با دانهبندی پیوسته( توپر) |
|
|
|
|
× |
× |
||
با ماسه |
|
|
|
|
× |
× |
||
با خاک ماسهای |
|
|
|
|
× |
× |
||
دوغاب آببندی ( اسلاری سیل) |
|
|
|
|
× |
× |
||
کاربردهای مصالح سنگی- قیر امولسیون: آسفالتهای حفاظتی و آببندی آسفالت سطحی تک لایهای |
× × |
× × |
|
|
|
|
||
آسفالت سطحی چند لایهای |
× |
× |
|
|
|
|
||
اندود آببندی با مصالح سنگی |
× |
× |
|
|
|
|
||
اندود آببندی با ماسه |
× |
× |
|
|
|
|
||
ماکادام نفوذی: با فضاهای خالی بزرگ |
|
× |
|
|
|
|
||
با فضاهای خالی کوچک |
× |
|
|
|
|
|
||
قیرپاشیها: آببندی و پوشش سطح روسازی بدون مصالح سنگی |
|
|
|
|
× |
× |
||
اندود نفوذی برای سطوح قابل نفوذ |
|
|
|
|
× |
× |
||
اندود سطحی |
× |
|
|
|
× |
× |
||
جلوگیری از برخاستن گرد و غبار ( غبار نشانی) |
|
|
|
|
× |
× |
||
مالچ پاشی |
|
|
|
|
× |
× |
||
پر کردن ترکها |
|
|
× |
× |
× |
× |
||
مخلوطهای تعمیراتی و نگهداری: برای تعمیرات فوری برای تعمیرات مدتدار |
|
|
× × |
× × |
|
|
توضیحات: در این جدول فقط انواع قیرهای امولسیونی که کاربرد عمومی دارند درج شدهاند. پسوندهای « 1و2» نشانه کندروانی قیر امولسیونی میباشد. عدد بزرگتر نشاندهنده کندروانی بیشتر است. پسوند " h " نشانه استفاده از قیر سفتتر در ساخت امولسیون میباشد. انتخاب و مصرف قیرهای امولسیون قیرهای امولسیونی تقریباً برای کلیه مواردی که قیرهای محلول استفاده میشوند، کاربرد دارند. علاوه بر این، دامنه مصرف آنها گستردهتر از قیرهای محلول است، بطوریکه موارد خاصی هم وجود دارد که استفاده از قیرهای محلول امکان پذیر نیست. البته این بدان معنی نیست که قیرهای امولسیونی را میتوان بدون بررسی و بطور اتفاقی بکار برد، بلکه کاربرد مفید، مؤثر و قابل قبول آنها مستلزم انتخاب امولسیونهای قیری متناسب با شرایط اجرای کار میباشد.
عوامل مؤثر در انتخاب انواع قیر امولسیونی در انتخاب نوع قیر امولسیونی ابتدا باید نوع عملیات اجرایی را که از این قیر امولسیونی مصرف میشود، مورد توجه قرار داد. به عنوان مثال لازم است مشخص گردد قیر امولسیونی در کدام یک از موارد مانند آسفالت سطحی، آسفالت سرد مخلوط در محل، آسفالت سرد کارخانهای، اندود سطحی، اندود نفوذی و یا کارهای تعمیراتی استفاده خواهد شد. بعد از تعیین نوع عملیات اجرایی سایر متغیرهای پروژه باید مورد بررسی قرار گیرد. عوامل دیگری که در این انتخاب مؤثرترند عبارتند از:
- شرایط آب و هوا در طول اجرای عملیات ( انتخاب نوع قیر امولسیونی، طرح اختلاط، تجهیزات و روش اجرای کار به شرایط آب و هوایی محل در حین اجرا بستگی دارد)
- نوع مصالح سنگی مصرفی
- وسایل و تجهیزات موجود کاربرد عمومی قیرهای امولسیونی هر یک از انواع قیرهای امولسیونی بمنظور مصارف خاصی طراحی میشوند که بطور مشروح در ذیل بیان میشوند. قیرهای امولسیونی تند شکن ( CRS-Cationic Rapid Setting ) این نوع قیرهای امولسیونی با مصالح سنگی به سرعت واکنش نشان داده و از حالت امولسیون به قیر تبدیل میشوند. قیرهای امولسیونی تندشکن عمدتاً در عملیات قیر پاشی، مانند اندود سطحی (Tack Coat ) اندود آب بندی با مصالح سنگی( Seal Coat )، آب بندی با ماسه، آسفالتهای سطحی، و ماکادام نفوذی مصرف میشوند. برای عملیات اجرایی مذکور میتوان از قیرهای امولسیونی CRS-2 وCRS-1 استفاده کرد. قیر امولسیونی تندشکن CRS-2بعلت کندروانی زیاد در سطح راه جاری نمیشود. و برای آسفالتهای سطحی و اندود آب بند با مصالح سنگی کاربرد فراوانی دارد. قیرهای امولسیونی کندشکن( Cationic Medium Setting-CMS ) این نوع قیرهای امولسیونی برای مخلوط کردن با مصالح سنگی درشت دانه طراحی میشوند، زیرا بلافاصله پس از تماس با سنگدانهها شکسته نمیشوند، لذا مخلوط آسفالتی تهیه شده با آنها برای چندین دقیقه کارایی لازم را خواهد داشت. این نوع قیرهای امولسیونی بطور گستردهای در کارخانههای آسفالت سیار استفاده میشوند و عمدتاً برای تهیه مخلوطهای آسفالتی سرد کارخانهای طراحی میگردند. امولسیونهای قیری CMS-2h با کندرانی زیاد در سطح راه روان نمیشوند. قیرهای امولسیونی دیرشکن (Setting-CSS Cationic Slow ) قیرهای امولسیونی دیرشکن برای تهیه مخلوط آسفالتی پایدار طراحی میشوند، یعنی پس از تماس قیر امولسیونی با مصالح سنگی، پایداری زیادی خواهند داشت. این گروه امولسیونها با مصالح سنگی با دانهبندی پیوسته و درصد ریزدانه زیاد به کار میروند. این نوع قیر امولسیونی کارآیی طولانی مدت دارند. بگونهای که از مخلوط شدن کامل آنها با مصالح سنگی با دانهبندی پیوسته اطمینان حاصل میشود. همه قیرهای امولسیونی دیرشکن کندروانی پایینی دارند و میتوان آنها را با آب رقیق کرد. قیرهای امولسیونی دیرشکن رقیق شده را میتوان در عملیات اجرایی اندودهای سطحی و نفوذی، آب بندی و پوشش سطح روسازی و غبار نشانی راههای خاکی و شنی بکار برد. انعقاد ذرات قیر این امولسیونها کاملاً به تبخیر آب آن بستگی دارد. لذا اگر در مخلوطهایی مانند دوغاب آببندی بکار میروند و لازم است که سرعت شکست تندتر باشد، میتوان سیمان پرتلند یا آهک هیدراته به آن اضافه نمود. این قیرهای امولسیونی در مخلوطهای مصالح سنگی با دانهبندی پیوسته، اساس قیری، تثبیت خاک، مخلوطهای آسفالتی و دوغاب آببندی مصرف میشوند. آسفالتهای حفاظتی با قیر امولسیونی آسفالت حفاظتی واژهای کلی است و کاربردهای مختلف قیر به تنهایی و قیر با مصالح سنگی را که معمولاً با ضخامت کمتر از 25 میلیمتر بر روی سطح راه اجرا میشود، شامل میگردد. سطح راه ممکن است سطوح شنی آماده یا روسازی آسفالت شده باشد. آسفالتهای حفاظتی را که بر روی سطوح روسازی آسفالتی اجرا میشوند، پوششهای آببندی مینامند. کاربردهای متنوع قیرهای امولسیونی بدون پوشش با مصالح سنگی نیز در ردیف اندودهای آببندی قرار میگیرند. از جمله این کاربردها میتوان به اندود سطحی( Take coat ) ، اندود نفوذی( Prime coat )، اندود آببندی ( Fog seal ) و اندود آببند سنگدانهای ( Seal coat- Chip Seal )، مالچ پاشی، درزگیری ( Crack filler ) ، و غبار نشانی اشاره نمود. آسفالتهای سطحی تک لایهای یا چند لایهای نیز از انواع آسفالتهای حفاظتی میباشند. در آسفالت سطحی تک لایهای، قیر امولسیونی را بر روی سطح راه پاشیده، بلافاصله قشر نازکی از مصالح سنگی تقریباً یک اندازه بر روی آن پخش و غلتک زده میشود. برای آسفالت سطحی چند لایهای، این عمل دو یا سه بار تکرار میگردد و در هر مرحله اندازه مصالح سنگی کوچکتر میشود بگونهای که حداکثر اندازه مصالح سنگی در هر مرحله، حدوداً نصف اندازه مصالح سنگی مرحله پیشین است. ضخامت آسفالت سطحی تقریباً برابر حداکثر اندازه ذرات مصالح سنگی مصرفی در اولین لایه میباشد. آسفالتهای حفاظتی که بطور صحیح اجرا و ساخته شدهاند از نظر اقتصادی مقرون به صرفه بوده و بادوام میباشند. آسفالت حفاظتی، سطح راه را آببندی و عمر آن را طولانی میکند. هدف از کاربرد هر نوع آسفالت حفاظتی دستیابی به مقاصد ویژهای است. گرچه آسفالت حفاظتی را نمیتوان از نقطه نظر سازهای به عنوان سازه باربر در نظر گرفت لیکن در برابر سایش ناشی از آمد و شد وسایل نقلیه مقاومت کرده، پوشش نفوذ ناپذیری را برای لایههای زیرین فراهم میآورد. آسفالت سطحی مقاومت باربری را اندکی افزایش میدهد، اما این افزایش مقاومت معمولاً در محاسبه باربری در نظر گرفته نمیشود. آسفالت حفاظتی اگر به موقع و بجا و صحیح مورد استفاده قرار گیرد، میتواند سطحی با کیفیت قابل قبول برای راه تأمین نماید. برای استفاده از آسفالت حفاظتی، بررسی میزان آمد و شد، ارزیابی مصالح در دسترس و لایههای روسازی موجود ضروری است.
اهداف استفاده از آسفالتهای حفاظتی آسفالتهای حفاظتی به منظورهای زیر مورد استفاده قرار میگیرند:
۱- تأمین رویهای کم هزینه برای آمد و شد کم تا متوسط
۲- تأمین لایهای نفوذ ناپذیر برای جلوگیری از نفوذ آب به لایههای زیرین
۳- تأمین رویهای مقاوم در برابر لغزش روسازهایی را که بعلت قیر زدگی یا فرسودگی و صیقلی شدن سطح مصالح سنگی، لغزنده شدهاند، میتوان با بکارگیری قیر امولسیونی با یا بدون مصالح سنگی تیز گوشه و سخت اصلاح نمود تا مقاومت در برابر لغزش بهبود یابد.
۴- احیای رویه هوازده ( اکسیده شده) و خشک روسازیهایی را که هوازده شدهاند ( به گونهای که شن زدگی و جدا شدن دانهها ممکن است اتفاق بیفتد) میتوان با کاربرد اندود آببندی (Fog Seal ) و یا آسفالت سطحی تک لایهای یا چند لایهای تعمیر و به حالت اولیه برگرداند.
۵- فراهم کردن پوشش موقتی برای لایه اساس جدید
۶- احیای روسازیهای قدیمی که بعلت پیرشدگی، ترکهای انقباضی و ترکهای ناشی از خستگی، آسیب دیدهاند.
۷- متمایز کردن شانهها از سوارهرو. انواع آسفالتهای حفاظتی آسفالت سطحی آسفالت سطحی تک لایهای Single Surface Treatment or chip seal or seal coat آسفالت سطحی تک لایهای برای موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرد:
- به عنوان اقدام موقتی پیش از اجرای روسازی با کیفیت بالاتر
- اصلاح رویههای آسفالتی قدیمی شن زده و اکسیده شده
- ایجاد پوشش نفوذ ناپذیر بر روی روسازی آسفالته موجود
- اصلاح فرسودگی ناشی از آمد و شد بیش از مقدار پیش بینی شده در طرح اولیه همچنین از آسفالت سطحی تک لایهای میتوان پس از عملیات آببندی ترکها استفاده کرد. آسفالت سطحی برای مقابله با نیروهای ساینده ناشی از آمد و شد به کار میرود. آسفالت سطحی چند لایهای Multiple Surface Treatments آسفالتهای سطحی چند لایهای از اجرای دو یا چند لایه آسفالت سطحی تک لایهای حاصل میشود. این نوع آسفالتها اگر به طور مطلوب طراحی و اجرا شوند، عمر بهرهبرداری آنها در حدود سه برابر آسفالت سطحی تک لایهای است. ضمناً هزینه آن حدوداً 5/1 برابر آسفالت سطحی تک لایهای میباشد. در آسفالتهای سطحی چند لایهای به دلیل اینکه اندازه مصالح سنگی لایه دوم کوچکتر میباشند، احتمال کنده شدن ذرات مصالح سنگی به مقدار زیادی کاهش مییابد. یکی از انواع آسفالت سطحی چند لایهای، استفاده از دوغاب آببندی بر روی آسفالت سطحی جدید اجرا شده میباشد. اجرای آسفالت سطحی تجهیزات مورد استفاده در اجرای آسفالت سطحی، سهم مهمی در کیفیت نهایی آسفالت دارد. لذا باید با سرویس، بازرسی و کالیبراسیون مداوم، تجهیزات را در شرایط کاری خوب و مناسب نگهداری نمود. مهمترین وسیله از تجهیزات مورد استفاده در اجرای آسفالت سطحی، دستگاه پخش قیر امولسیون است. دستگاه پخش قیر باید قیر امولسیونی را به طور یکنواخت و به میزان مشخص شده بر روی سطح راه پخش نماید. زاویه بین شیار نازلها با محور طولی لوله پخش کن حدود 15 تا 30 درجه توصیه شده است. برای اطمینان از پخش یکنواخت قیر امولسیونی باید لوله پخش کن در ارتفاع مناسبی از بالای سطح روسازی در هنگام عملیات پخش قرار گیرد. اگر فاصله لوله پخش کن از سطح روسازی خیلی زیاد باشد ممکن است در حوزههای پخش هر نازل اختلالاتی بوجود آورد. با تغییر فاصله لوله پخش کن از سطح راه، معمولاً بهترین نتایج قیرپاشی با پوشش دوگانه حاصل میشود، اما پوشش سه گانه میتواند گاهی اوقات استفاده شود. مناسبترین فاصله بین نازلها روی لوله پخش کن 100 میلیمتر میباشد.
زاویه قرارگیری شیار نازل پخش و ارتفاع مناسب لوله پخش کن برای انواع پوششها بلافاصله بعد از عملیات قیرپاشی، با دستگاه مخصوص، مصالح سنگی با نسبت معین به طور یکنواخت بر سطح آماده شده راه پخش میشوند. دستگاههای پخش مصالح سنگی باید برای پخش مقدار مصالح سنگی مشخص شده برای هر پروژه کالیبره شوند. برای آسفالتهای سطحی تک لایهای، استفاده از غلتکهای چرخ لاستیکی مناسب است. این غلتکها، مصالح سنگی را بدون خرد کردن به داخل قشر قیری فرو میبرند. عمل غلتک زنی نباید پس از شکستن قیر امولسیونی ادامه یابد. زیرا ذرات مصالح سنگی در جای خود لق شده و از سطح راه کنده میشوند. در آسفالتهای سطحی چند لایهای، بعد از غلتکهای چرخ لاستیکی، یک یا دو عبور غلتک چرخ فولادی به ایجاد سطح هموارتر کمک میکند. دوغاب آببندی( Slurry Seal ) دوغاب آببندی، مخلوطی از مصالح سنگی ریزدانه با دانهبندی خوب ( درصورت لزوم فیلر معدنی)، قیر امولسیونی و آب است که به عنوان آسفالت حفاظتی استفاده میشود. دوغاب آببندی در تعمیر و نگهداری روسازی آسفالتی نیز به کار میرود ولی نمیتواند باعث افزایش مقاومت سازهای آن گردد. بکارگیری دوغاب آببندی در سطح روسازیهای کهنه میتواند بسیار مؤثر واقع شود، زیرا این عمل باعث آببندی ترکهای سطحی، جلوگیری از جدا شدن سنگدانهها در مخلوط آسفالتی، سالم ماندن ساختار جاده، غیر قابل نفوذ شدن سطح جاده در برابر آب و اکسیژن هوا و بهبود مقاومت در مقابل لغزش میگردد. استفاده از دوغاب آببندی به کاهش خرابی سطح راه ناشی از اکسید شدن قیر و شکننده شدن مخلوط آسفالتی کمک میکند. دوغاب آببندی معمولاًدر ضخامتهای 3 تا 6 میلیمتر اجرا میشود.
مخلوطهای آسفالتی نازک امولسیونی ( Micro Surfacing ) مخلوطهای آسفالتی نازک امولسیونی از سال 1980 میلادی در ایالات متحده آمریکا به منظور بهسازی رویه آسفالتی راهها و افزایش عمر مفید روسازیها مورد استفاده قرار گرفته است. مخلوطهای آسفالتی نازک امولسیونی، مخلوطی از قیر امولسیونی اصلاح شده با پلیمر، مصالح سنگی صد در صد شکسته، فیلر معدنی، آب و در صورت لزوم ماده مضاف میباشد. این مخلوط در واقع نوعی دوغاب آببندی است که با قیر اصلاح شده پلیمری و غالباً مصالح با کیفیت بهتر تهیه میگردد. بر خلاف دوغاب آببندی که فقط به ضخامت 5/1 برابر بزرگترین اندازه دانه مصالح سنگی در مخلوط اجرا میشود، مخلوطهای آسفالت نازک امولسیونی را میتوان در لایههای نسبتاً ضخیم تری اجرا نمود. عملکرد مخلوطهای آسفالت نازک امولسیونی به عوامل زیادی از قبیل شرایط آب و هوایی، حجم آمد و شد، وضعیت روسازی موجود، کیفیت مصالح، روش طرح اختلاط و نحوه اجرا بستگی دارد. معمولترین کاربردهای این مخلوطها تأمین بافت سطحی زبر و پر کردن شیار جای چرخ در روسازیهای آسفالتی است. سایر کاربردهای آسفالتهای نازک امولسیونی عبارتند از:
- اصلاح قیر زدگی و شن زدگی
- تسطیح و تراز نمودن لایه اندود سطحی (Tack Coat ) اندود سطحی، پخش یک لایه بسیار نازک قیر امولسیونی رقیق شده، روی سطح آسفالتی یا بتنی است، این لایه به منظور ایجاد چسبندگی بین سطوح مذکور و لایه جدید آسفالتی استفاده میشود. برای اجرای اکثر روکشها نیاز به کاربرد اندود سطحی است تا چسبندگی کافی بین دو لایه ایجاد شود. قیر امولسیونی رقیق شده CSS-1h,CSS و نیز قیر امولسیونی CRS-1 متداولترین انواع امولسیون قیری برای اندود سطحی استفاده میشوند.
بهترین نتایج هنگامی که سطح راه خشک و دمای سطح روسازی بیش از 25 درجه سانتیگراد و احتمال بارندگی وجود ندارد، حاصل میشود. هدف از اجرای اندود سطحی، ایجاد پوشش خیلی نازک و یکنواخت از قیر بر روی سطح راه، پس از شکست قیر امولسیونی است. استفاده بیش از حد مقرر اندود سطحی ممکن است صفحه لغزندهای بین دو لایه روسازی بوجود آورد، به طوری که قیر به جای چسباننده به عنوان کاهنده اصطکاک دو لایه عمل نماید. اندود آببندی بدون سنگدانه ( Fog Seal ) اندود آببندی و پوشش سطح رویه آسفالتی همانند اندود سطحی، شامل پخش قشر نازک از قیر امولسیونی دیرشکن و یا کند شکن رقیق شده با آب بر روی سطح آسفالتی موجود است. بدین منظور امولسیون قیری را می توان با نسبتهای مختلف با آب رقیق نمود. حداکثر میزان رقیق کردن، بکار بردن یک قسمت قیر امولسیونی و پنج قسمت آب است. لیکن در اکثر مواقع قیر امولسیونی رقیق شده با آب به نسبت یک به یک مورد استفاده قرار میگیرد. معمولاً قیرهای امولسیونی CSS-1 یا CSS-1h برای این منظور استفاده میشود. در صورت عدم امکان کنترل ترافیک عبوری و مسدود نمودن راه کاربرد اندود آببندی بدون سنگدانه میتواند در نگهداری سطح راه مؤثر باشد. این نوع اندود آببندی برای احیای سطوح آسفالتی قدیمی که قیر آن در اثر هوازدگی، اکسیده و به مرور زمان خشک و شکننده شدهاند و همچنین برای پر کردن ترکهای کوچک و منافذ سطحی به کار میرود. قیر امولسیونی رقیق شده با کندروانی نسبتاً کم، به راحتی داخل ترکها و منافذ سطحی نفوذ میکند، همچنین ذرات مصالح سنگی روی سطح رویه آسفالتی را پوشش میدهد. این عمل، عمر رویه را افزایش داده و ممکن است زمان لازم برای تعمیر و نگهداری اساسی یا اجرای روکش را به تعویق اندازد. بعد از پخش اندود آببند باید زمان کافی برای شکست کامل قیر امولسیونی منظور گردد و از عبور وسایل نقلیه از نواحی اندود شده جلوگیری شود. حفاظت با مالچ ( Mulch Treatment ) فرسایش خاک در اثر آب و باد و توفان شنهای روان میتواند مشکلات جدی در وضعیت خاکریزها و نواحی مسطح مجاور راهها در مناطق کویری بوجود آورد.
متداولترین روش مقابله با این مشکل استفاده از گیاهان برای تثبیت این نواحی است. اما در فاصله زمانی بین کاشت بذرها و جوانه زدن، امکان این که بذرها با باد یا آب، جابجا یا شسته شوند، وجود دارد. چندین روش برای حفاظت گیاهان تا زمان جوانه زدن بذرها و شکلگیری ریشهها به کار رفته است. یکی از مؤثرترین آنها استفاده از قیر امولسیونی است. پاشیدن قیر امولسیونی روی نواحی بذر افشانی شده، غشای نازکی از قیر به جای میگذارد یا علفهای خشک و کاه را که منظور تثبیت استفاده شده، در جای خود نگه میدارد. هر دو روش به طور مؤثری مورد استفاده قرار گرفتهاند. از آنجا که اجرای این دو روش با یکدیگر تفاوت دارد، هر کدام به طور جداگانه مورد بحث قرار میگیرد.
مالچ پاشی با قیر امولسیونی Mulch Treatment With Bitumen Emulsion در این روش قیر امولسیونی مستقیماً روی ناحیه بذر افشانی شده پاشیده میشود و غشای نازک را بوجود میآورد. غشای نازک قیر سه اثر مفید دارد:
۱- پوشش قیر، بذرها را در محل نگه میدارد و از هدر رفتن آنها توسط نیروهای فرساینده باد و آب جلوگیری میکند.
۲- به علت رنگ تیره آن، قیر گرمای خورشید را در حین دوره جوانه زنی جذب و نگه میدارد.
۳- غشای قیر تمایل به حفظ رطوبت خاک دارد، لذا رشد گیاه سریعتر انجام میگیرد. هنگام بیرون آمدن جوانهها از خاک، پوشش نازک قیر به راحتی شکسته میشود، در نهایت با رشد جوانهها، غشای قیری متلاشی شده و جوانهها سطح زمین را میپوشانند. قیرهای امولسیونی که در این عملیات استفاده میشود شاملCSS-1h, CSS-1 میباشند که معمولاً به میزان 7/0 تا 35/1 لیتر بر متر مربع به کار میرود و مقدار دقیق آن با توجه به طبیعت خاک و شیب ناحیهای که باید حفاظت شود، تعیین میگردد. در بکار بردن مقدار بهینه قیر امولسیونی دقت زیادی لازم است، زیرا مصرف مقدار خیلی کم قیر امولسیونی ممکن است خاک را در مقابل فرسایش ناشی از باد و آب محافظت ننماید، از طرف دیگر مصرف خیلی زیاد نیز ممکن است غشای ضخیمی به جای گذارد که رشد جوانهها را به تعویق اندازد. سطحی که قرار است قیرپاشی شود باید هموار باشد به گونهای که بتوان پوشش یکنواختی اجرا نمود. اجرای قیرپاشی میتواند بصورت دستی با لوله پخش کننده نصب شده بر روی کامیون قیرپاش انجام شود.
نشاندن مالچ با قیر امولسیونی با پاشیدن قیر امولسیونی میتوان کاه یا علف خشک ناحیه بذرافشانی شده را مهار نمود. اندود پرکننده ترکها ( Crack Filler ) آببندی و پر کردن ترکهای سطح روسازی، وقت زیادی را در فرآیند تعمیر و نگهداری راه به خود اختصاص میدهد، با توجه به وضعیت و اندازه ترکها، تعمیر و نگهداری آنها را میتوان به عنوان اقدامی ترمیمی یا پیش گیرنده تلقی نمود. روش آببندی و پر کردن ترک در هر دو مورد یکسان است. ترکهای سطح راه ممکن است اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله میتوان به ترکهای موئی یا ترکهای بزرگ با عرض تا حدود 25 میلیمتر اشاره کرد. ترکهای بزرگ یا نواحی با ترکهای زیاد را همیشه نمیتوان با پر کردن، اصلاح و ترمیم نمود. در این حالت اغلب لازم است مصالح ترک خورده بطور کامل برداشته شده و با مخلوط آسفالتی لکهگیری برای تمام ضخامت لایه اصلاح گردد. همچنین ترکهایی که بعلت شرایط نامناسب لایههای زیرین پدید آمدهاند را نمیتوان با آببندی و پر کردن اصلاح نمود. در این موارد ابتدا باید عیوب لایههای زیرین روسازی مرتفع گردند. ترکهای طولی، انعکاسی، انقباضی، و عرضی را میتوان با قیر امولسیونی تعمیر نمود. آببندی ترکها با قیر امولسیونی آسان و کم هزینه است. این عمل تعمیرات اساسی را به تعویق میاندازد و ممکن است موجب عدم نیاز به تعمیرات اساسی گردد. قبل از پر کردن ترکها، آنها را باید به شرح زیر تمیز نمود:
- استفاده از هوای فشرده برای خارج کردن مصالح لق و سست داخل ترکها
- خارج کردن سایر مصالح و مواد خارجی از داخل ترک ( که با فشار هوا بیرون نیامدهاند)
-جاروب کردن منطقه ترک خورده پس از تمیز کردن، شرایط برای آببندی و پر کردن ترکها آماده است. آببندی مؤثر ترکهای کوچک ( با عرض ترک کمتر از 3 میلیمتر ) دشوار است. برای ترکهای بزرگ ابتدا داخل ترک با دوغاب یا مخلوط قیر امولسیونی و ماسه تا عمق 3 تا 6 میلیمتری سطح راه با فشار پر میگردد. پس از عمل آمدن کامل امولسیون قیری، عملیات آببندی با پر کردن سطح ترک خورده با قیر امولسیونی تکمیل میشود. آنگاه به منظور جلوگیری از کنده شدن امولسیون قیری در اثر عبور وسایط نقلیه، پودر ماسه خشک بر روی سطح راه پاشیده میشود. از قیر امولسیونیCSS-1 یا CSS-1h برای پر کردن ترکها میتوان استفاده کرد.
اندود نفوذی ( Prime Coat ) پخش قیر با کندروانی کم در سطح شنی راه ( بستر روسازی راه، زیر اساس و اساس) برای اجرای لایه آسفالتی بر روی آن، اندود نفوذی نامیده میشود. اندود نفوذی به منظور انجام وظایف زیر مورد استفاده قرار میگیرد:
- پوشش و پیوند ذرات مصالح سنگی شنی راه
- سخت و سفت کردن سطح شنی راه
- نفوذ ناپذیر کردن سطح شنی راه در برابر آب
- مسدود نمودن فضاهای خالی موئی
- ایجاد چسبندگی بین لایه اساس و لایه آسفالتی بعدی برای انجام رضایتبخش وظایف، اندود نفوذی باید به داخل لایه اساس یا زیر اساس نفوذ نماید. هنگامی که لایه اساس دانهای، مستقیماً در معرض نیروهای ساینده ناشی از آمد و شد قرار دارد، یا اجرای آن در مدتی طولانی به ویژه ماههای زمستان انجام میشود، اندود نفوذی مورد استفاده قرار میگیرد. در گذشته، قیرهای محلول برای اندودهای نفوذی به کار رفتهاند. نکته بسیار مهم اینکه کاربرد قیر امولسیونی برای اندود نفوذی مستلزم شرایط خاص و رعایت موارد احتیاطی ویژهای است. مقدار قیر امولسیونی مصرفی برای اندود نفوذی بستگی به ویژگیهای سطوح شنی و شرایط آب و هوایی دارد، ضمن آنکه دانهبندی مصالح سنگی، اندازه فضاهای خالی و درصد جذب قیر مصالح سنگی نیز بر آن تأثیر عمده میگذارند.
اجرای اندود نفوذی با قیرامولسیونی، محدود به سطوحی است که دارای فضای خالی زیاد، مصالحی با دانهبندی یکنواخت و یک اندازه مانند ماکادام و یا بطور کلی قابل نفوذ باشد. در غیر اینصورت نتایج قابل قبولی حاصل نخواهد شد.
یک روش استفاده از قیر امولسیونی برای اندود نفوذی، در شرایطی به غیر از آنچه که در فوق توضیح داده شد، تراشیدن سطح شنی راه ( حدود 50 تا 75 میلیمتر) و مخلوط کردن آن در محل با امولسیون قیری است. بدین منظور معمولاً برای هر 25 میلیمتر ضخامت مقدار 45/0 تا 35/1 لیتر بر متر مربع امولسیونهای قیری از نوع CSS-1 یا CSS-1h مورد استفاده قرار میگیرد. غبار نشانی با قیر امولسیونی ( Dust Palliative ) نتایج تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان داده است که در راههای شنی، عبور یک وسیله نقلیه در روز، 560 کیلوگرم( در کیلومتر) در سال گرد و خاک تولید میکند. میزان تصادفات در اینگونه جادهها نیز دو برابر جادههای روسازی شده است. بدلیل کمبود اعتبارات مالی یا استفاده اندک از این راهها، روشهای دیگری برای پایین آوردن گرد و خاک و امکان عبور در آب و هوای نامساعد مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از قیر امولسیونی راه حلی عملی و اقتصادی را برای حل این مشکلات فراهم کرده است. قیر امولسیونی رقیق شده مستقیماً بر روی سطح راه شنی ریخته میشود. این روش به عنوان فرونشاندن غبار یا جلوگیری از برخاستن گرد و غبار شناخته میشود. برای غبار نشانی، قیر امولسیونی CSS-1 یا CSS-1h با نسبت حجمی حداقل یک به پنج با آب، مخلوط، سپس به میزان 45/0 تا 25/2 لیتر بر متر مربع روی سطح راه پاشیده میشود. میزان مخلوط رقیق شده مورد نیاز بستگی به وضعیت سطح موجود دارد لیکن نفوذ اندک قیر امولسیونی در راه ضروری است. اگر سطح راه نفوذپذیر یا در بر دارنده فضاهای خالی نسبتاً بزرگی باشد، مصرف قیر امولسیونی رقیق شده افزایش خواهد یافت. قیر امولسیونی رقیق شده همانند روش متداولی که در پخش قیرهای محلول به کار میرود توسط قیرپاش، پاشیده میشود. مخلوطهای تعمیراتی و نگهداری ( Maintenance Mix ) یکی از وقت گیرترین عملیات نگهداری راه، تعمیر چالهها و نواحی ضعیفی است که در سطح روسازی گسترش یافتهاند. استفاده از مخلوطهای آسفالتی گرم با کیفیت بالا برای لکهگیری علیرغم هزینه بیشتر، نتایج بهتری بدست میدهد. اما مانع جدی این است که در برخی از فصول سال به دلیل بارندگی و مرطوب بودن مصالح و سطح راه، استفاده از مخلوطهای آسفالتی گرم میسر نیست. علاوه بر این با پیشرفت عملیات لکهگیری با مخلوط آسفالتی گرم در طی یک روز به علت کاهش دمای مخلوط، قابلیت تراکم پذیری آن و چسبندگی مصالح سنگی کاهش مییابد. مخلوطهای تعمیراتی از نظر کاربرد به دو دسته تقسیم میشوند:
۱- برای مصرف فوری ( Immediate Use )
۲- برای مصرف مدت دار ( تا شش ماه )
مخلوطهای تعمیراتی در مصارف فوری ( Stockpile ) برای تهیه مخلوطهای تعمیراتی در مصارف فوری، مخلوط مصالح سنگی و قیر امولسیونی در مخلوط کن، مخلوط و برای استفاده به محل حمل میشود. اگر مقادیر کمی از مخلوط لکهگیری مورد نیاز باشد، مصالح سنگی و قیر امولسیونی را میتوان در محل کار با روش دستی مخلوط نمود. قیرهای امولسیونی که برای این منظور استفاده میشوند از نوع CMS-2 و CMS- 2h میباشند. مصالح سنگی مصرفی باید شرایط لازم برای تهیه مخلوطهای آسفالتی را دارا باشند. قیر امولسیونی حاوی مقادیر اندک حلال نفتی، بهترین مخلوط تعمیراتی را تولید میکنند، گرچه این گونه مخلوطها تا تبخیر حلال، مقاومت کامل را بدست نمیآورند. مخلوطهای لکهگیری با امولسیونهای قیری رقیق شده نباید تهیه شود، زیرا عبور وسایل نقلیه را از روی این مخلوطها به تعویق میاندازد. مخلوطهای تعمیراتی برای مصارف مدتدار ( Stockpile ) مخلوطهای تعمیراتی مورد استفاده در طول ماههای سرد سال از مخازن ذخیره گرفته میشوند. به طور معمول این مخلوطها در اواخر تابستان تهیه و به مقادیر مورد نیاز در محل مناسب ذخیره گذاشته میشوند. این مخلوطها بدون نیاز به حرارت دادن تا شش ماه کارآیی خوبی برای مصرف خواهند داشت. معمولاً پوسته نازکی بر روی سطح مخزن تشکیل میشود که میتوان هنگام مصرف آن را با بیل شکست. در زیر این پوسته، مخلوط، خصوصیات مخلوط تازه را دارد. تهیه مخلوطهای تعمیراتی مدتدار، عملیات نسبتاً سادهای است. وسایل اساسی لازم برای مخلوط کردن مقادیر زیاد شامل انواع مخلوط کنهای ثابت و سیار و سیستم اندازهگیری صحیح برای اختلاط مقادیر مصالح سنگی و قیر امولسیونی و نیز کارخانه آسفالت میباشد. ممکن است سیستم اندازهگیری حجمی یا وزنی باشد. مصالح سنگی مصرفی در این گونه مخلوطها باید تمامی خصوصیات لازم را دارا باشند. قیر امولسیونی کندشکن در تهیه این مخلوطها استفاده میشود که مقدار آن معمولاً بین 5 تا 10 درصد وزن کل مخلوط آسفالتی است. عمر مخلوط به فرمولاسیون قیر امولسیونی مصرفی و خصوصیات مصالح سنگی بستگی دارد. به منظور افزایش کارآیی مخلوط از قیر امولسیونی حاوی مقداری حلال نفتی استفاده میشود. عمر و کارآیی مخلوطهای تعمیراتی مدتدار در دماهای پایین، نسبت مستقیمی با میزان حلال نفتی دارد.
مخلوط تهیه شده باید در محیط تمیز که امکان آلوده شدن نباشد، ذخیره گردد. سیلوی ذخیرهسازی باید سرپوشیده باشد تا از مخلوط محافظت کرده و به حفظ کارآیی آن کمک کند. گر چه استفاده از حلالهای نفتی در قیر امولسیونی با توجه به ملاحظات زیست محیطی و صرفجویی در انرژی هم سو نیست، اما بهبود کارآیی و عمر بیشتر مخلوط تعمیراتی، ممکن است افزودن حلال نفتی را توجیه نماید.
مخلوطهای آسفالتی با قیر امولسیونی قبلاً چنین تصور میشد که مخلوطهای آسفالتی قیر امولسیونی در مقایسه با مخلوطهای آسفالتی گرم ساخته شده با قیر خالص دارای کیفیت پایینتری باشند. پیشرفتهای اخیر فنآوری، امکان اجرای مخلوطهای آسفالتی قیر امولسیونی را همانند مخلوطهای آسفالتی گرم متداول میسر ساخته است. این مخلوطها قابلیت باربری داشته و میتوانند در همه روسازیها با حجم آمد و شد کم تا زیاد استفاده شوند و با توجه به نحوه اختلاط قیر امولسیونی و مصالح سنگی به یکی از صورتهای زیر اجرا میشوند:
الف- مخلوطهای آسفالتی گرم
ب- مخلوطهای آسفالتی سرد کارخانهای ( آسفالت سرد پیش ساخته)
ج- آسفالت سرد مخلوط در محل
د- آسفالت ماکادام نفوذی با امولسیون قیری که به عنوان مخلوط آسفالتی قیر امولسیونی محسوب نمیشود. مخلوطهای آسفالت گرم قیر امولسیونی تولید مخلوط آسفالتی گرم با استفاده از قیر امولسیونی همانند مخلوط آسفالتی گرم با قیر خالص میباشد. وقتی که قیر امولسیونی در تهیه این مخلوط آسفالت گرم به کار میرود، زمان مخلوط کردن و دمای عملیات کمتر خواهد بود. در تهیه این مخلوطهای آسفالتی هر دو روش مرحلهای و پیوسته را میتوان بکار برد.
بدین منظور روش پیوسته با مخلوط کن استوانهای مناسب است. با قیر امولسیونی میتوان مخلوطهای آسفالتی گرم، برای لایههای آستر و رویه تولید نمود. مخلوطهای آسفالت گرم با قیر امولسیونی با شناوری زیاد، به دلیل اصلاح قیر باقیمانده بوسیله امولسیونساز و سخت شدگی کمتر قیر در اثر مخلوط کردن، در مقایسه با مخلوطهای آسفالت گرم متداول مناسبتر میباشند. سخت شدگی کمتر قیر به دلیل بخار آب زیاد ناشی از تماس آب قیر امولسیونی با مصالح سنگی داغ است. مخلوطهای آسفالت سرد کارخانهای با قیر امولسیونی مخلوطهای آسفالت سرد کارخانهای با قیر امولسیونی یا آسفالت سرد پیش ساخته، مخلوطی از مصالح سنگی گرم نشده و امولسیون قیری است که در کارخانه آسفالت تولید میشود. آسفالت سرد پیش ساخته را میتوان بلافاصله پس از تولید، در سطح راه پخش یا آن را برای مدتی در کارگاه انبار نمود. به واسطه این ویژگی، مخلوط آسفالتی سرد کارخانهای را میتوان در مسافتهای طولانی حمل و پخش نمود. این مخلوطها ممکن است برای اساس قیری، آستر، رویه، تراز نمودن، تعریض و لایههای روکش استفاده شوند و خصوصاً برای ارتقای درجه و تقویت روسازیهای با ضخامت کم به کار میروند. برخی از مزایای مخلوطهای آسفالت سرد کارخانهای با قیر امولسیونی نسبت به مخلوطهای آسفالت گرم با قیر خالص عبارتند از:
الف- مقرون به صرفه بودن میزان تولید بالای این مخلوطها، با تجهیزات سیار و سرمایهگذاری کم، استفاده از آن را به ویژه برای پروژههای مناطق دور افتاده مقرون به صرفه مینماید.
ب- غیر آلاینده بودن باستثنای گرد و غبار مصالح سنگی، هیچ آلودگی دیگری در مراحل تولید، حمل و پخش مخلوط آسفالت سرد کارخانهای وجود ندارد.
ج- ایمنی در نواحی با خطر آتش سوزی زیاد مثل جنگلها و مراتع، خطر آتش سوزی به علت خشک نکردن مصالح سنگی و دمای کم مخلوط یا قیر مورد استفاده کاهش مییابد.
در تهیه مخلوطهای آسفالت سرد کارخانهای میتوان از کارخانههای تولید آسفالت به روش مرحلهای یا پیوسته استفاده نمود. ملزومات کارخانه آسفالت سرد به کیفیت و نوع مخلوط آسفالت که قرار است تولید شود، بستگی دارد. معمولاً کارخانه آسفالت سرد شامل مخلوط کن، مخزن ذخیره، وسیله اندازهگیری، لولههای ارتباطی و تجهیزات پاشش قیر امولسیونی، لولههای تغذیه آب، کنترلهایی برای تنظیم و ثبت اجزای مختلف، دستگاه تنظیم و توزین مصالح سنگی مختلف، سیستم تسمه نقاله، مخازن مصالح سنگی، سرندهای لرزنده و مخازن ذخیره مخلوط آسفالت میباشد.
برای تولید مخلوطهای آسفالت سرد با کیفیت بالا، لازم است کلیه مراحل تولید آسفالت به دقت کنترل گردد. مخلوطهای آسفالت سرد کارخانهای از نظر دانهبندی باز بوده و در لایههای اساس قیری و رویه مورد استفاده قرار میگیرند. تولید این مخلوطها به تجهیزات پیچیدهای نیاز ندارد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است. دوام و عملکرد مخلوطهای آسفالت با دانهبندی باز با انواع دیگر مخلوطهای آسفالت برابری میکند. انعطاف پذیری و درصد فضای خالی زیاد این نوع مخلوطها باعث افزایش مقاومت آنها در برابر ترکهای ناشی از خستگی و ترکهای انعکاسی میگردد. به علت نفوذپذیری زیاد مخلوطهای آسفالتی سرد با دانهبندی باز، هنگامی که به عنوان لایههای رویه استفاده میشوند، باعث خارج شدن سریع آبهای سطحی از سطح راه شده، لذا مشکلات مربوط به پدیده ایستایی آب کاهش مییابد. هنگامی که مخلوطهای آسفالت سرد با دانهبندی باز به عنوان لایه اساس قیری مورد استفاده قرار میگیرند و همچنین مصالح بستر روسازی در مقابل آب حساس باشند، به منظور جلوگیری از نفوذ آب و ضعیف شدن مصالح بستر روسازی، باید عایق رطوبتی در زیر یا در حدود لایه اساس قیری با دانهبندی باز اجرا شود. دانهبندی مصالح سنگی مخلوطهای آسفالت سرد کارخانهای با دانهبندی باز در جداول و مشخصات فنی ارائه شده است.
قیرهای امولسیونی از نوع CMS-2 یا CMS-2h در تهیه مخلوطهای آسفالت سرد کارخانهای با دانهبندی باز مورد استفاده قرار میگیرند. مخلوطهای آسفالتی سرد کارخانهای با ماسه همان اصول اساسی که برای تولید مخلوطهای آسفالت سرد کارخانهای با دانهبندی پیوسته و مصالح سنگی درشت دانه ذکر گردید، باستثنای دانهبندی مصالح سنگی، برای مخلوطهای سرد کارخانهای با ماسه نیز به کار میرود، مخلوط آسفالتی سرد کارخانهای با ماسه را میتوان برای قشرهای آستر و رویه استفاده نمود. افزودن یک تا دو درصد سیمان پرتلند به مخلوط به حصول مقاومت اولیه آن کمک خواهد کرد. در حین اختلاط، پخش یکنواخت سیمان در تمامی مخلوط مهم است. حداقل ارزش ماسهای مصالح سنگی برای مخلوطهای سرد کارخانهای با ماسه برابر با 35 و از نقطه نظر خصوصیات خمیری ( دامنه خمیری) باید غیر خمیری باشند. برای اینگونه مخلوطها، امولسیونهای قیری CCS-1h وCSS-1 مورد استفاده قرار میگیرند. علاوه بر قیر امولسیونی، مقداری آب برای مخلوط کردن که در آزمایشگاه تعیین میگردد، به ماسه افزوده میشود. میزان قیر امولسیونی، معمولاً در محدوده 6 تا 15 درصد وزن مخلوط تغییر میکند.
آسفالت سرد مخلوط در محل با قیر امولسیونی آسفالت مخلوط در محل از اختلاط مصالح سنگی با قیر مایع ( قیر محلول یا قیر امولسیونی) در سطح آماده شده راه بدون گرم کردن مصالح سنگی ساخته میشود. از مزایای این نوع مخلوط، استفاده از مصالح سنگی که در کنار راه، ریسه یا در نزدیکیهای آن انبار شده، میباشد. آسفالت سرد مخلوط در محل را میتوان به عنوان قشر رویه یا لایههای اساس و زیر اساس در ساختمان راه به کار برد. از این نوع مخلوط فقط میتوان در راههای با حجم آمد و شد کم یا متوسط به عنوان رویه استفاده نمود. لیکن آسفالت سرد مخلوط در محل به عنوان لایههای اساس و زیر اساس قابل استفاده برای راههای با هر نوع آمد و شد میباشد. مصالح سنگی آسفالت سرد مخلوط در محل باید از سنگ یا شن شکسته یا شن و ماسه رودخانهای و یا مخلوطی از آن دو تهیه شده باشد. این مصالح بایستی سخت، مقاوم و تمیز باشند. مصالح سنگی آسفالت مخلوط در محل ممکن است دارای دانهبندی باز یا پیوسته باشند. گاهی اوقات در اجرای آسفالت مخلوط در محل از مصالح سنگی در لایه رویه شنی راه موجود اعم از شکسته یا نشکسته استفاده میشود. مصالح سنگی مصرفی آسفالت سرد مخلوط در محل باید با مشخصات فنی مشخص شده مطابقت داشته باشد. حدود مشخصات مورد نیاز با توجه به نوع پروژه در دفترچه مشخصات فنی خصوصی قید میگردد. سازگاری مصالح سنگی با امولسیون قیری باید بررسی شود. نوع کانیهای مصالح سنگی نقش مهمی در عملکرد این مخلوطها دارد. به منظور تعیین نوع قیر امولسیونی که باید مورد استفاده قرار گیرد، ساخت مخلوطهای آزمایشی با مصالح سنگی مصرفی در پروژه در آزمایشگاه ضروری است.
قیرهای امولسیونی مصرفی در آسفالتهای سرد مخلوط در محل به خصوصیات مصالح سنگی، شرایط جوی، نوع روسازی و نوع ماشینآلات مورد استفاده بستگی دارد. معمولاً قیرهای امولسیونی CMS-2h و CMS-2 برای آسفالتهای سرد مخلوط در محل با مصالح سنگی با دانهبندی باز و قیرهای امولسیونی CSS-1 و CSS-1h برای آسفالتهای سرد مخلوط در محل با مصالح سنگی با دانهبندی پیوسته استفاده میشوند. درجه حرارت پخش قیرهای امولسیونی در ساخت آسفالتهای سرد مخلوط در محل در محدوده 20 تا 70 درجه سانتیگراد میباشد. ساخت آسفالتهای سرد مخلوط در محل قبل از اجرای آسفالت سرد مخلوط در محل باید سطح راه از هر گونه مواد خارجی و دانههای لق و کنده شده پاک و ناهمواریهای آن برطرف شود. سپس سطح راه به مقدار لازم متراکم میگردد. اگر آسفالت سرد مخلوط در محل بر روی رویه شنی انجام گیرد، باید سطح راه، اندود نفوذی و چنانچه آسفالت سرد مخلوط در محل روی رویه آسفالتی اجرا شود، باید قبل از پخش آسفالت سرد مخلوط در محل، سطح راه، اندود سطحی شود.
مصالح سنگی آسفالت سرد مخلوط در محل معمولاً مصالح موجود در سطح راه یا مصالحی است که به محل مصرف حمل و به مقدار لازم در سطح آماده شده راه، ریسه یا کپه میشود. ابعاد ریسه یا فاصله کپههای مصالح سنگی باید به گونهای باشد. که بتوان مقدار قیر امولسیونی که روی آن پخش میگردد را تعیین نمود. همچنین بتوان ضخامت مورد نیاز را در طول راه پس از اختلاط با قیر امولسیونی و پخش آسفالت سرد مخلوط در محل بدست آورد. قیر امولسیونی مورد نیاز با دستگاه قیر پاش روی مصالح سنگی پاشیده میشود.
برای تعیین مقدار قیر امولسیونی ابتدا باید حجم مصالح سنگی کپه شده یا ریسه شده در هر متر طول راه تعیین گردد. سپس با توجه به حجم مصالح سنگی ریسه شده، درصد امولسیون قیری برای هر متر طول راه و سرعت حرکت ماشین قیرپاش مشخص و تنظیم شود. اجرای آسفالت سرد مخلوط در محل نباید به هیچ وجه در هوای سرد انجام شود. زمان مناسب برای اجرای این مخلوطها، موقعی از سال است که هوای محلی که آسفالت سرد مخلوط در آن اجرا میشود، گرم و خشک بوده و حداقل به مدت چند هفته پس از اجرا نیز گرم و خشک باقی بماند.
آسفالت ماکادام نفوذی با قیر امولسیونی آسفالت ماکادام نفوذی به نوعی از روسازی راه اطلاق میشود که از مصالح سنگی شکسته درشت دانه با دانهبندی باز تشکیل شده و به وسیله غلتک کوبیده و درهم قفل و بست گردیده، سپس فضای خالی بین آنها ابتدا با قیر تحت فشار و بعد با مصالح سنگی ریزدانه پر شده باشد. اینگونه آسفالتها معمولاً در مناطقی به کار میروند که مصالح سنگی رودخانهای با دانهبندی پیوسته یافت نشود. آسفالت ماکادام نفوذی با قیر امولسیونی را میتوان با مصالح سنگی مرطوب یا خشک اجرا نمود. آسفالت ماکادام نفوذی به عنوان لایه اساس یا رویه بکار میرود. آسیب پذیری لایه آسفالت ماکادام نفوذی در اثر آمد و شد وسایط نقلیه و عوامل جوی به علت نفوذپذیری زیاد، ایجاب مینماید سطح حاصله با نوعی رویه پوشش گردد. نوع پوشش، متناسب با حجم آمد و شد بوده و برای راههای با حجم آمد و شد کم تا متوسط، آسفالت سطحی و برای راههای با حجم آمد و شد سنگین تا خیلی سنگین بتن آسفالتی گرم خواهد بود.
نظرات شما عزیزان:
برچسبها: